Min Peugeot 308 SW (årgang 2009) 1,6 HDI

Der er ganske vist ikke tale om nogen veteranbil, men her får du lidt info om min 308’er, som jeg har haft i over 7 år.

Værksteder, som jeg bruger, er den lokale Peugeot-forhandler med tilhørende autoriseret værksted. En enkelt gang brugte jeg Super Dæk. Jeg er også begyndt at bruge Autobutler.dk (reklame), hvor man kan få uforpligtende tilbud fra 3 mekanikere.

Udskiftning af pære
Syning af bilen
Fejlsøgning på motor
Udskiftning af forfjedre
Nyt nødhjul
Bremser
Ny nummerplade
Stikdåse til anhængertræk
Priser på reparationer

***

Udskiftning af pære

At udskifte pære i en Peugeot 308 er – sagt på rent jysk – rigtig træls. I hvert fald i venstre side, hvor det er besværligt at få hånden ned til pæren. Og det bliver værre ved, at man ikke kan se fatningen og pæren. Selv har jeg flere gang brugt alt for lang tid, og på et tidspunkt ødelagde jeg fatningen, så mekanikeren måtte installere en ny.

Tip. Det hjælper, hvis du lister mobiltelefonen ned til fatningen og tager et billede. Så kan man bedre fornemme, hvordan det fungerer.

Man skal aldrig røre ved selve pæren (glasset), men kun om metallet. Hvis man synes, at det er nemmere at holde på glasset, kan man tage et stykke plastik omkring eller man kan tage en handske på.

Det er næsten altid forlygtepæren / langtlyspæren (H7), der springer. De kan købes i de fleste byggemarkeder og på tankstationer. Men på tankstationerne koster de det dobbelte. De behøver ikke koster mere end 50 kr. (fx Jem og Fix).

***

Syning af bilen

Hos min mekaniker betaler jeg som udgangspunkt 399 kr. i synsgebyr. I 2016 skulle bilen synes, og med alle de reparationer, som skulle til, løb det op på mere end 20.000 kroner. Men til gengæld kørte bilen også i flere år uden større reparationer.

Jeg har ikke fortrudt, at jeg smed så mange penge i bilen, for det var selvfølgeligt blevet meget dyrere at skifte bilen ud.

***

Fejlsøgning på motor

Når der er noget galt med motoren, kan selve fejlsøgningen udgøre en stor del af prisen på reparationen. Jeg har fx givet 1300 for fejlsøgning alene. Herefter får man en pris på reparationen.

Det kan godt være, at diverse reservedele til reparationen ikke koster meget, men tiden til at finde fejlen kan blive kostbar. Derfor er det også vigtigt – efter min mening – at man bruger professionelle. Jeg har – før købet af min 308’er – prøvet uautoriserede, som brugte meget lang tid på at finde ud af, hvad der var galt. En enkelt gang måtte han endda kontakte en autoriseret for at få hjælp??

***

Udskiftning af forfjedre inkl. tårnlejer

Dette fik jeg gjort i sommeren 2017, og det kostede 1300 kroner + moms. Dette var dog kun arbejdslønnen. Fjedrene og tårnlejer kostede tilsammen det samme.

***

Nyt nødhjul

Jeg fik et tilbud på nyt nødhjul (reservehjul). Pris for Pe fælg: 700 kr. Pris for Continental dæk: 500 kr. Montering uden betaling. Nu skal hjulet jo ikke monteres, men indsættes i bilen.

Med den pris vil jeg hellere køre rundt med et almindeligt (ekstra) hjul i bilen + en ordentlig dunkraft. Jeg ved ikke noget værre end at bruge den lille dunkraft, som er med i reserveudstyret. Den er nærmest umulig at bruge – især hvis du står på en markvej. Om sommeren har du jo alligevel 4 vinterhjul, som ikke skal bruges. Tag et af dem med i bilen, og læg en ordentlig dunkraft med. Så kan du skifte hjulet på under 10 minutter. Jeg bruger Falcks vejhjælp, men synes ikke, at man skal ringe til dem bare for at få skiftet et hjul. Det tager også alt for lang tid.

Husk at efterspænde hjulene. Nogle anbefaler at gøre det efter 100 km. Men man kan lige så godt tjekke meget tidligere.

Hvis et af dine hjul kommer til at sidde meget løst, vil du kunne høre det, når du kører. Støjen kommer især, når du drejer. Lyden minder lidt om den støj, der kommer fra en jernbanevogn. Dak, dak, dak…

***

Ny nummerplade

Jeg har prøvet at miste en nummerplade. Det skete, da jeg kørte lidt for vildt på en markvej.

Det kostede 628 kr. at få en ny, som man kan bestille online på Motorregisteret.

***

Stikdåse til anhængertræk

Smadret på markvej. Ledning revet ud, og stikdåsen løst hængende.

Reparationen kostede kun 300 kr.., fordi jeg skulle have lavet andre ting. Ellers ville det nok have kostet min. 750 kr.

Ledningsnettet til trækket er tidligere gået i stykker. Det skyldes måske, at systemet sidder lidt lavt i en Peugeot 308. Man kommer let til at ramme det, når man kører i kuperet terræn.

***

Nye bremser

Udskiftning af bremseklodser og skiver hele vejen rundt på Peugeot 308 vil typiske koste 7000 kr. inkl. moms. Ca. 1500 kr. af regningen er arbejdstimer.

***

Priser på reparationer

Hvis du er i tvivl om, hvad tingene skal koste, kan du gratis oprette en bruger hos Autobutler.dk Klik her for at oprette bruger. For god ordens skyld: Det er en reklame for Autobutler. Jeg bruger dem selv, og de har fået rigtig fine anmeldelser. Man får helt gratis 3 tilbud på reparationer. Og der er tre års garanti på arbejdet.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *